Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel-organisatie (hierna Thuiswinkel.org genoemd) zijn in overleg met de Consumentenbond opgesteld in het kader van de Coördinatiegroep Zelfregulering (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en zijn van kracht sinds 1 juni 2014.
Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Begripsdefinities
Artikel 2 - De identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en de kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij annulering
Artikel 10 - Uitsluiting van het herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Uitvoering en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurovereenkomsten: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenprocedure
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Sectorale garantie
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 - CESOP
Artikel 21 - Wijzigingen van de Algemene Voorwaarden voor Thuiswinkelen
Artikel 1 - Begripsdefinities
In deze voorwaarden worden de volgende begrippen gebruikt:
- Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument goederen, digitale inhoud en/of diensten aanschaft in het kader van een overeenkomst op afstand en deze goederen, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer of door een derde op basis van een overeenkomst tussen deze derde en de ondernemer worden geleverd;
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument zijn herroepingsrecht kan uitoefenen;
- Consument: een natuurlijk persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
- Dag: kalenderdag;
- Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm zijn geproduceerd en geleverd;
- Overeenkomst voor onbepaalde tijd: een overeenkomst die voorziet in de regelmatige levering van goederen, diensten en/of digitale inhoud voor een bepaalde periode;
- Duurzaam gegevensdrager: elk hulpmiddel - inclusief e-mail - dat de consument of ondernemer in staat stelt om op hem gerichte informatie op te slaan, zodat deze gedurende een periode die is afgestemd op de doeleinden waarvoor de informatie is bestemd, kan worden geraadpleegd of gebruikt, en dat de ongewijzigde weergave van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
- Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en aan consumenten producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aanbiedt;
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die wordt afgesloten tussen de ondernemer en de consument in het kader van een georganiseerd systeem voor de verkoop op afstand van goederen, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst een of meer technieken voor communicatie op afstand worden gebruikt;
- Modelherroepingsformulier: het Europese modelherroepingsformulier dat in bijlage I van deze voorwaarden is opgenomen; bijlage I hoeft niet te worden verstrekt indien de consument voor zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
- Technologie voor communicatie op afstand: een middel om een overeenkomst te sluiten, zonder dat de consument en de ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte aanwezig hoeven te zijn.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Handelsnaam:
Kamer van Koophandel:
Adres:
Openingstijden:
Maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Zaterdag en zondag van 10.00 tot 15.00 uur
E-mailadres: Support@Nina-Nicole.nl
Kamer van Koophandel nummer:
BTW-identificatienummer:
Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke overeenkomst op afstand die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten.
- Voor het sluiten van de overeenkomst op afstand wordt de consument de tekst van deze algemene voorwaarden beschikbaar gesteld. Indien dit naar redelijke verwachting niet mogelijk is, zal de ondernemer voor het sluiten van de overeenkomst op afstand aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden in de bedrijfsruimten van de ondernemer kunnen worden ingezien, en dat deze op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegestuurd.
- Wanneer de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument elektronisch beschikbaar worden gesteld, op zodanige wijze dat de consument deze eenvoudig op een duurzame gegevensdrager kan opslaan. Indien dit naar redelijke verwachting niet mogelijk is, zal vóór het sluiten van de overeenkomst op afstand worden aangegeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat deze op verzoek van de consument kosteloos, elektronisch of op andere wijze toegestuurd zullen worden.
- Voor het geval er naast deze algemene voorwaarden specifieke product- of dienstvoorwaarden van toepassing zijn, gelden de voorgaande leden overeenkomstig, en kan de consument in geval van tegenstrijdige voorwaarden altijd de voor hem meest gunstige bepaling inroepen.
Artikel 4 - Het aanbod
-
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden is gebonden, dient dit uitdrukkelijk in het aanbod te worden vermeld.
-
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om de consument in staat te stellen een goede beoordeling van het aanbod te maken. Indien de ondernemer afbeeldingen gebruikt, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke fouten of vergissingen in het aanbod zijn voor de ondernemer niet bindend.
-
Elk aanbod bevat informatie waaruit de consument kan afleiden welke rechten en verplichtingen aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
-
De overeenkomst komt - onder voorbehoud van de in lid 4 opgenomen bepalingen - tot stand op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en de daarvoor gestelde voorwaarden voldoet.
-
Indien de consument het aanbod elektronisch heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld de ontvangst van de elektronische aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding door de ondernemer niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
-
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, zal de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen treffen ter bescherming van de elektronische gegevensoverdracht en zorgen voor een veilige internetomgeving. Heeft de consument de mogelijkheid om elektronisch te betalen, dan zal de ondernemer daarvoor passende veiligheidsmaatregelen nemen.
-
De ondernemer kan de consument, binnen de wettelijke kaders, informeren over zijn betalingscapaciteit en over alle feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoordelijke afsluiting van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op basis van deze beoordeling goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd om een bestelling of verzoek met opgave van redenen te weigeren of aan bijzondere voorwaarden te verbinden.
-
De ondernemer zal de consument uiterlijk bij de levering van het product, de dienst of de digitale inhoud de volgende informatie schriftelijk of zodanig overhandigen dat deze door de consument op een duurzame gegevensdrager toegankelijk is en bewaard kan worden: a. het adres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan; b. de voorwaarden en de wijze waarop de consument van zijn herroepingsrecht gebruik kan maken, of een ondubbelzinnige verklaring betreffende de uitsluiting van het herroepingsrecht; c. de informatie over garanties en de bestaande klantenservice; d. de prijs, inclusief alle belastingen, van de goederen, de dienst of de digitale inhoud, eventueel de verzendkosten en de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst op afstand; e. de voorwaarden voor ontbinding van de overeenkomst, indien de overeenkomst een duur van meer dan één jaar heeft of onbepaalde tijd loopt; f. indien de consument een herroepingsrecht toekomt, het modelformulier voor herroeping.
-
In het geval van een overeenkomst voor onbepaalde tijd geldt de bepaling in het vorige lid alleen voor de eerste levering.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
In het geval van producten:
-
De consument kan een overeenkomst over de aankoop van een product binnen een bedenktijd van 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer kan de consument naar de reden van de herroeping vragen, maar hij kan de consument niet verplichten om zijn reden(en) op te geven.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product in ontvangst heeft genomen, of: a. als de consument meerdere producten in één bestelling heeft besteld: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer kan, mits hij de consument voor het plaatsen van de bestelling daarover duidelijk heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met verschillende levertijden kan weigeren.
- b. als de levering van een product uit meerdere zendingen of delen bestaat: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde de laatste zending of het laatste deel heeft ontvangen;
- c. in het geval van overeenkomsten voor de periodieke levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager worden geleverd:
- De consument kan een dienstverleningsovereenkomst en een overeenkomst voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager worden geleverd, binnen 30 dagen zonder opgave van redenen annuleren. De ondernemer kan de consument naar de reden van de herroeping vragen, maar mag de consument niet verplichten om zijn reden(en) op te geven.
- De in lid 3 genoemde bedenktijd begint op de dag na het sluiten van de overeenkomst. Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager worden geleverd, indien de consument niet is geïnformeerd over het herroepingsrecht:
- Heeft de ondernemer de consument niet de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping beschikbaar gesteld, dan vervalt de bedenktijd twaalf maanden na het verstrijken van de oorspronkelijke bedenktijd zoals bepaald in de voorgaande leden van dit artikel.
- Heeft de ondernemer de consument de in het vorige lid genoemde informatie binnen twaalf maanden na het begin van de oorspronkelijke bedenktijd verstrekt, dan vervalt de bedenktijd 30 dagen na de dag waarop de consument deze informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Gedurende de bedenktijd zal de consument het product en de verpakking met zorg behandelen. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Hierbij is het uitgangspunt dat de consument het product slechts op die manier mag aanraken en inspecteren zoals hij dit ook in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een wijze van omgaan met het product die verder gaat dan hetgeen in lid 1 is toegestaan.
- De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product indien de ondernemer hem niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht voor of bij het sluiten van de overeenkomst heeft verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en de kosten hiervan
- Maakt de consument gebruik van zijn herroepingsrecht, dan dient hij dit binnen de herroepingstermijn aan de ondernemer te melden, gebruikmakend van het modelformulier voor herroeping of op een andere ondubbelzinnige wijze.
- De consument dient het product zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen na de in lid 1 genoemde melding, terug te zenden of aan de ondernemer (een gemachtigde van de ondernemer) te overhandigen. Dit is niet nodig als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf op te halen. De consument heeft de retourtermijn in ieder geval gerespecteerd indien hij het product vóór het verstrijken van de bedenktijd retourneert.
- De consument is verplicht het product met al geleverd toebehoren terug te zenden, zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat en verpakking en in overeenstemming met de door de ondernemer gegeven redelijke en duidelijke instructies.
- Het risico en de bewijslast voor de correcte en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De consument draagt de directe kosten van de terugzending van de goederen. Indien de ondernemer niet heeft meegedeeld dat de consument deze kosten dient te dragen of indien de ondernemer aangeeft de kosten zelf te zullen dragen, komen de kosten van de retourzending voor rekening van de ondernemer.
- Indien de consument herroept nadat hij uitdrukkelijk heeft verzocht om de uitvoering van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit, die niet in een beperkte hoeveelheid of in een bepaalde hoeveelheid te koop wordt aangeboden, te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, dient de consument de ondernemer een bedrag te betalen dat overeenkomt met het deel van de verplichting dat de ondernemer op het moment van herroeping heeft nagekomen in vergelijking met de totale omvang van de verplichting. De consument is geen kosten verschuldigd voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit die niet in een beperkte hoeveelheid of in een beperkte hoeveelheid te koop worden aangeboden, of voor de levering van stadsverwarming, indien:
plichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding in geval van herroeping of het modelherroepingsformulier heeft verstrekt, of;
b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of de levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming heeft verzocht tijdens de herroepingstermijn.
-
De consument is geen kosten verschuldigd voor de gehele of gedeeltelijke levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager wordt geleverd, indien:
a. hij niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met de aanvang van de uitvoering van de overeenkomst vóór het verstrijken van de bedenktijd;
b. hij bij het geven van zijn toestemming niet heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest; of
c. de ondernemer heeft verzuimd deze verklaring van de consument te bevestigen. -
Wanneer de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, worden alle bijkomende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij terugroeping
- Laat de ondernemer de melding van de herroeping door de consument elektronisch plaatsvinden, dan zal hij onverwijld een ontvangstbevestiging van de ontvangst van deze melding sturen.
- De ondernemer vergoedt alle door de consument gedane betalingen, inclusief de door de ondernemer in rekening gebrachte verzendkosten voor de retourzending van het product, onverwijld, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de dag waarop de consument hem over de herroeping heeft geïnformeerd. Voor zover de ondernemer niet aanbiedt het product zelf op te halen, mag hij de terugbetaling uitstellen totdat hij het product heeft ontvangen of totdat de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, afhankelijk van wat het eerst plaatsvindt.
- De ondernemer dient hetzelfde betaalmiddel te gebruiken als de consument voor de terugbetaling heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is voor de consument kosteloos.
- Heeft de consument een duurdere verzendmethode gekozen dan de goedkoopste standaardlevering, dan hoeft de ondernemer de meerkosten voor de duurdere verzendmethode niet te vergoeden.
Artikel 10 - Uitsluiting van het herroepingsrecht
De ondernemer kan de volgende producten en diensten alleen uitsluiten van het herroepingsrecht indien de ondernemer dit in het aanbod of in ieder geval tijdig alvorens de overeenkomst tot stand komt, uitdrukkelijk heeft aangegeven:
- Producten of diensten waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
- Overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling. Een openbare veiling is een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer aan de consument worden aangeboden, die in persoon aanwezig is bij de veiling die door een veilingmeester wordt geleid of de mogelijkheid heeft om hierbij aanwezig te zijn, en waarbij de winnende bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten aan te kopen;
- Dienstverleningsovereenkomsten, zodra de dienst volledig is uitgevoerd, maar alleen als:
- a. de uitvoering is begonnen met de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en
- b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
- Pakketreizen in de zin van artikel 7:500 van het Burgerlijk Wetboek en vervoersovereenkomsten;
- Dienstverleningsovereenkomsten voor het verlenen van accommodatie, indien de overeenkomst voorziet in een specifieke datum of een specifieke periode voor de uitvoering en niet voor woondoeleinden is bestemd, alsook voor het vervoer van goederen, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten die betrekking hebben op vrijetijdsactiviteiten, indien de overeenkomst voorziet in een specifieke datum of een specifieke periode voor de uitvoering;
- Op specificaties van de consument gemaakte producten die niet vooraf zijn gefabriceerd en die op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument zijn vervaardigd of die duidelijk voor een specifieke persoon zijn bestemd;
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Geleverd in verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet voor terugzending vatbaar zijn en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Producten die na levering vanwege hun aard onherroepelijk met andere producten zijn vermengd;
- Alcoholische dranken waarvan de prijs bij het sluiten van de overeenkomst is vastgesteld, maar die pas na 30 dagen kunnen worden geleverd en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen op de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- 12. Geleverd verzegelde audio- en video-opnamen en computersoftware, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- 13. Kranten, tijdschriften of periodieken, uitgezonderd abonnementen op deze media;
- 14. De levering van digitale inhoud op een andere dan een materiële drager, maar alleen indien:
- a. de uitvoering is begonnen met de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en
- b. de consument heeft verklaard dat hij daardoor zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 - De prijs
- Gedurende de in het aanbod genoemde geldigheidsduur mogen de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet worden verhoogd, behalve bij prijswijzigingen als gevolg van wijzigingen in de btw-tarieven.
- In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten met prijzen die onderhevig zijn aan schommelingen op de financiële markt en buiten de controle van de ondernemer liggen, aanbieden tegen variabele prijzen. In het aanbod wordt op deze afhankelijkheid van fluctuaties gewezen en dat het de genoemde prijzen om prijsaanbevelingen betreft.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien ze voortvloeien uit wettelijke regelingen of bepalingen.
- Prijsverhogingen na 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer deze is overeengekomen en:
a. zij voortvloeien uit wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument recht heeft om de overeenkomst te beëindigen op de dag dat de prijsverhoging van kracht wordt. - De in het aanbod van de producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming en aanvullende garantie
- De ondernemer garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van betrouwbaarheid en/of geschiktheid en aan de op het moment van de overeenkomst geldende wettelijke voorschriften en/of overheidsregels. Indien overeengekomen, garandeert de ondernemer ook dat het product voor een andere dan de normale gebruik geschikt is.
- Een aanvullende garantie van de ondernemer, zijn leverancier, fabrikant of importeur beperkt nooit de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op basis van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer zijn deel van de overeenkomst niet nakomt.
- Onder aanvullende garantie wordt verstaan elke verplichting van de ondernemer, zijn leverancier, importeur of producent waarin hij de consument bepaalde rechten of vorderingen verleent die verder gaan dan hetgeen hij op grond van de wet verplicht is, indien hij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
- De ondernemer zal bij de aanvaarding en uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van verzoeken om diensten de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen.
- De afleverplaats is het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
- Met inachtneming van de bepalingen in artikel 4 van deze algemene voorwaarden, zal de ondernemer de aanvaarde bestellingen zo snel mogelijk uitvoeren, maar in ieder geval binnen 30 dagen, tenzij een andere levertijd is overeengekomen. Indien de levering vertraging ondervindt of indien een bestelling slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, wordt de consument daarvan uiterlijk 30 dagen na zijn bestelling op de hoogte gesteld. In dat geval heeft de consument het recht de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op een eventuele schadevergoeding.
- Na ontbinding overeenkomstig het voorgaande lid zal de ondernemer het door de consument betaalde bedrag onverwijld terugbetalen.
- Het risico van beschadiging en/of verlies van producten ligt bij de ondernemer tot het moment van overdracht aan de consument of aan een vooraf aangewezen en de ondernemer bekende vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 - Duurovereenkomsten: Duur, opzegging en verlenging
Beëindiging:
- De consument kan een overeenkomst voor onbepaalde tijd, die zich uitstrekt tot de periodieke levering van producten (waaronder elektriciteit) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van de geldende regels en een opzegtermijn van niet meer dan een maand.
- De consument kan een overeenkomst voor bepaalde tijd, die zich uitstrekt tot de periodieke levering van producten (waaronder elektriciteit) of diensten, te allen tijde aan het einde van de vaste looptijd opzeggen met inachtneming van de geldende opzegregels en een opzegtermijn van maximaal een maand.
- De consument kan de in de voorgaande leden genoemde overeenkomsten opzeggen: a. te allen tijde opzeggen en niet beperkt zijn tot opzegging op een bepaald moment of in een bepaalde periode;
c. ze altijd met dezelfde opzegtermijn opzeggen die de ondernemer voor zichzelf heeft vastgesteld.
Verlenging:
- Een overeenkomst voor bepaalde tijd voor de periodieke levering van goederen (waaronder elektriciteit) of de levering van diensten kan niet stilzwijgend voor een bepaalde periode worden verlengd of vernieuwd.
- Niettemin kan een overeenkomst voor bepaalde tijd voor de periodieke levering van dag- of weekbladen of tijdschriften stilzwijgend met maximaal drie maanden worden verlengd, indien de consument het recht heeft om deze verlengde overeenkomst voor het verstrijken van de verlengingstermijn op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand.
- Een overeenkomst voor bepaalde tijd voor de periodieke levering van goederen of de levering van diensten kan pas automatisch voor onbepaalde tijd worden verlengd, indien de consument te allen tijde het recht heeft om de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van maximaal een maand. De opzegtermijn bedraagt maximaal drie maanden indien de overeenkomst betrekking heeft op de periodieke, maar minder dan maandelijkse levering van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
- Een overeenkomst voor beperkte tijd voor de periodieke levering van dag- of weekbladen en tijdschriften (proef- of introductieabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch met het verstrijken van de proef- of introductietermijn.
Duur:
- Duurt een overeenkomst langer dan een jaar, dan kan de consument na afloop van een jaar te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het verstrijken van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 - Betaling
- Tenzij in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden anders is bepaald, dienen de door de consument verschuldigde bedragen binnen 14 dagen na het begin van de bedenktijd of, indien geen bedenktijd is vastgesteld, binnen 14 dagen na de totstandkoming van de overeenkomst te worden betaald. In het geval van een overeenkomst tot het leveren van een dienst begint deze termijn te lopen op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
- Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in de algemene voorwaarden nooit worden gevraagd om meer dan 50% vooraf te betalen. Indien vooruitbetaling is overeengekomen, kan de consument voor de uitvoering van de overeenkomst of de desbetreffende bestelling of dienstverlening(en) geen rechten doen gelden voordat hij de overeengekomen vooruitbetaling heeft verricht.
- De consument is verplicht de ondernemer onverwijld op de hoogte te stellen van onjuistheden in de gegeven of vermelde betalingsgegevens.
- Komt de consument zijn betalingsverplichtingen niet op tijd na, dan is hij, nadat hij door de ondernemer over de betalingsachterstand is geïnformeerd en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegeven om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, de wettelijke rente verschuldigd over het te betalen bedrag, en is de ondernemer gerechtigd om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% voor de eerste €2500, 10% voor de volgende €2500 en 5% voor de volgende €5000, met een minimum van €40. De ondernemer kan ten behoeve van de consument afwijken van de in dit artikel genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 - Klachtenprocedure
- De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen een redelijke termijn, volledig en duidelijk omschreven, worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
- Klachten die bij de ondernemer worden ingediend, worden binnen een termijn van 14 dagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst, beantwoord. Vereist een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd, dan antwoordt de ondernemer binnen de 14 dagen met een ontvangstbevestiging en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Een klacht over een product, een dienst of de service van de ondernemer kan ook via een klachtenformulier op de consumentenwebsite van Thuiswinkel.org www.thuiswinkel.org worden ingediend. De klacht wordt dan zowel aan de betreffende ondernemer als aan Thuiswinkel.org gestuurd.
- De consument moet de ondernemer ten minste 4 weken de tijd geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na het verstrijken van deze termijn ontstaat een geschil dat onderworpen is aan de geschillenprocedure.
Artikel 17 - Geschillen
-
Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
-
Geschillen tussen een consument en een ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten die betrekking hebben op door deze ondernemer te leveren producten en diensten, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer, met inachtneming van de hierna volgende bepalingen, worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.sgc.nl).
-
Een geschil wordt alleen door de Geschillencommissie behandeld indien de consument zijn klacht tijdig en binnen redelijke termijn aan de ondernemer heeft voorgelegd.
-
Leidt de klacht niet tot een oplossing, dan dient het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer heeft ingediend, schriftelijk of in een andere door de commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie te worden ingediend.
-
Indien de consument een geschil aan de Geschillencommissie voor wilt leggen, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur dient de consument eerst de ondernemer te informeren.
-
Indien de ondernemer een geschil aan de Geschillencommissie voor wil leggen, dient de consument binnen vijf weken na een schriftelijk verzoek van de ondernemer schriftelijk aan te geven of hij dit wenst of het geschil voor de bevoegde rechter wil brengen. Indien de ondernemer de keuze van de consument niet binnen vijf weken in acht neemt, is hij gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
-
De beslissing van de Geschillencommissie wordt genomen onder de voorwaarden zoals zijn vastgesteld in het Reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel). De uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend.
-
De Geschillencommissie behandelt een geschil of staakt de procedure, indien de ondernemer in betalingsonmacht is geraakt, failliet is verklaard of zijn bedrijf feitelijk heeft gestaakt, voordat de commissie het geschil in een zitting heeft behandeld en een definitieve beslissing heeft genomen.
-
Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkenning heeft gekregen of is aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), is de Geschillencommissie Thuiswinkel bevoegd voor geschillen die voornamelijk de wijze van verkoop op afstand of de levering van diensten betreft. Voor alle andere geschillen is de andere door de SGC of Kifid erkende geschillencommissie bevoegd.
Artikel 18 - Sectorale garantie
- Thuiswinkel.org garandeert zijn leden dat zij zich houden aan de bindende adviezen van de Thuiswinkel-geschillencommissie, tenzij het lid besluit de bindende adviezen binnen twee maanden na verzending aan de rechter voor te leggen ter toetsing. Deze garantie herleeft indien het bindende advies na toetsing door de rechter wordt bevestigd en het vonnis waaruit dit blijkt, onherroepelijk wordt. Tot een maximum van € 10.000,- per bindend advies wordt dit bedrag door Thuiswinkel.org aan de consument betaald. Bij bedragen daarboven wordt € 10.000,- betaald. Voldoet het bedrag aan deze bedragen, dan heeft Thuiswinkel.org een zorgplicht om ervoor te zorgen dat het lid het bindende advies opvolgt.
- Om in aanmerking te komen voor deze garantie is het noodzakelijk dat de consument zijn vordering schriftelijk indient bij Thuiswinkel.org en dat hij zijn vordering op de ondernemer aan Thuiswinkel.org overdraagt. Indien de vordering op de ondernemer € 10.000,- overschrijdt, wordt de consument aangeboden om zijn vordering, voor zover deze het bedrag van € 10.000,- overschrijdt, aan Thuiswinkel.org over te dragen, waarna deze organisatie in eigen naam en op eigen kosten de vordering ter voldoening van de consument gerechtelijk zal afdwingen.
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende of van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen de consument niet benadelen en dienen schriftelijk of op een zodanige manier te worden vastgelegd dat de consument deze op een duurzame gegevensdrager kan bewaren.
Artikel 20 - CESOP
Vanwege de in 2024 ingevoerde en aangescherpte maatregelen met betrekking tot de 'Wet tot wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 (Implementatiewet richtlijn betalingsdienstverleners)' en daarmee de invoering van het Centrale Elektronische Betalings informatie-systeem (CESOP) kunnen betalingsdienstverleners gegevens registreren in het Europese CESOP-systeem.
Artikel 21 - Wijzigingen van de Algemene Voorwaarden voor Thuiswinkelen
- Thuiswinkel.org zal deze algemene voorwaarden alleen na overleg met de consumentenbond wijzigen.
- Wijzigingen in deze voorwaarden gelden pas nadat ze op passende wijze zijn gepubliceerd, waarbij de voor de consument meest gunstige bepaling voorrang heeft indien tijdens de looptijd van een aanbod wijzigingen worden doorgevoerd.
Thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Postbus 7001, 6710 CB Ede
Bijlage I: Modelherroepingsformulier
Modelherroepingsformulier
(dit formulier alleen invullen en terugsturen als u de overeenkomst wilt herroepen)
a. Aan: [Naam van de ondernemer]
[Geografisch adres van de ondernemer]
[Faxnummer van de ondernemer, indien van toepassing]
[E-mailadres of elektronische adres van de ondernemer]
b. Hiermede meld ik/wij* dat ik/wij* besloten hebben om onze overeenkomst te herroepen
de verkoop van de volgende producten: [Productomschrijving]*
de levering van de volgende digitale inhoud: [Omschrijving van de digitale inhoud]*
de uitvoering van de volgende dienst: [Omschrijving van de dienst],
herroep/herroepen.
c. Besteld op*/ontvangen op* [Datum van bestelling voor diensten of datum van ontvangst voor producten].
d. [Naam van de consument(en)]
e. [Adres van de consument(en)]
f. [Handtekening van de consument(en)] (alleen als dit formulier op papier wordt ingediend)
- Niet van toepassing schrappen of invullen.
Door in te stemmen met het SMS-marketing van Nina-Nicole tijdens de afrekeningen en een aankoop te initiëren of u aan te melden voor onze abonnementsdiensten, geeft u toestemming om terugkerende SMS-berichten te ontvangen (voor uw bestelling, inclusief herinneringen voor afgebroken transacties), SMS-marketing aanbiedingen en transactie-gerelateerde SMS-berichten, inclusief verzoeken om beoordelingen van ons te ontvangen, ook als uw mobiele nummer op een staat of nationale 'Niet-bellen'-lijst staat geregistreerd. De frequentie van de berichten varieert. Toestemming is geen voorwaarde voor de aankoop.
Als u geen SMS-marketingberichten en meldingen meer wilt ontvangen, antwoord dan met STOP op elk mobiel bericht dat u van ons ontvangt of gebruik de afmeldlink die we in elk van onze berichten bieden. U begrijpt dat alternatieve afmeldmethoden, zoals het gebruik van andere woorden of verzoeken, niet als een geschikte manier voor afmelding worden beschouwd. Wij brengen u niets in rekening voor deze diensten, maar u bent verantwoordelijk voor alle kosten en vergoedingen die door uw mobiele provider voor tekstberichten worden aangerekend. Er kunnen berichten- en datatarieven van toepassing zijn.
Als u vragen heeft, stuur dan HELP als SMS naar het nummer waarvan u de berichten ontvangt. U kunt ook contact met ons opnemen via [LINK naar uw contactpagina of formulier of uw e-mailadres] voor meer informatie.
Wij behouden ons het recht voor om elke telefoon- of kortnummer die wij gebruiken voor de werking van de dienst op elk moment te wijzigen. U wordt in dergelijke gevallen op de hoogte gesteld. U stemt ermee in dat berichten die u naar een door ons gewijzigd telefoon- of kortnummer stuurt, inclusief STOP- of HELP-verzoeken, mogelijk niet worden ontvangen en dat wij niet verplicht zijn om te voldoen aan verzoeken die in dergelijke berichten zijn opgenomen.
Voor zover toegestaan op basis van de toepasselijke wetgeving, stemt u ermee in dat wij niet aansprakelijk zijn voor mislukte, vertraagde of verkeerd geleverde informatie die via de dienst wordt verzonden, voor fouten in die informatie en/of voor handelingen die u onderneemt of nalaat op basis van die informatie of de dienst.
Uw recht op privacy is belangrijk voor ons. U kunt ons privacybeleid [https://Nina-Nicole.nl/pages/privacybeleid] inzien om te begrijpen hoe we uw persoonlijke gegevens verzamelen en gebruiken.